Tuesday, January 11, 2011

~ Resipi Kek Batik..

Sheery Dream Cakes | 9:39 PM |




Assalamualaikum dan Salam Sayang… 


Resipi ni mama yang ajar sejak Diana darjah 4 lagi.. Sekarang dah tukar dari darjah ke tahun kan... ermmm .. kalau zaman kita dulu-dulu… kecik-kecil lagi dah suka belajar memasak dan buat kek .. Cuma dulu kami hanya guna biskut marie jenis lain .. Munchy's belum ada lagi masa tu kalau tak silap… 

Baiklah.. Jom semak resipinya di bawah..

:: Kek Batik yg dah d simpan semalaman kat peti sejuk :: Kemas jer kalu d potong.. ::


KEK BATIK

Bahan-Bahan
  • 6 biji telur
  • 250 gm butter
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 1/2 cawan gula
  • 1 1/2 cawan milo
  • 2 cawan Nestle nestum original ( boleh dikurangkan dan kalau tak suka, tak bubuh pun boleh )
  • 1 tin kecil susu pekat ( susu krimer manis cap junjung )
  • Biskut Marie Munchy's 
  • Choc Rice secukupnya


Cara-Cara
  1. Pukul gula bersama butter hingga kembang.
  2. Kemudian, masukkan telur dan pukul lagi hingga sebati.
  3. Masukkan susu pekat dan pukul lagi.
  4. Tambahkan tepung gandum, milo dan nestum. Pukul adunan sampai ianya betul-betul sebati.
  5. Masak adunan menggunakan kuali. ( rujuk SINI cara memasaknya ).
  6. Setelah adunan betul-betul pekat bolehlah diangkat.
  7. Sediakan bekas / loyang dan letakkan sedikit adunan kek tadi. Ratakan.
  8. Kemudian susun biskut marie di atasnya  ( seperti dalam Gambar A :: di bawah ). Lapiskan berselang seli sehingga adunan habis.
  9. Taburkan atasnya dengan choc rice.
  10. Simpan dalam peti ais sebelum dipotong.


Gambar A 


Yg nie plak kek yg belum d simpan kat peti sejuk.. kalu potong nmpk x kemas..

Kalu nak dpt potongan yg cantik dan kemas :: Biarkan kek semalaman dalam peti sejuk .. kat atas nie i potong sebelum simpan kat peti sejuk lagi.. Biskut tu nmpk hancur.





17 comments:

XANNA DZUL said... Reply

haah kan ingat lagi masa sekolah2 dulu i pun pernah buat jadi...tapi bile da remaja2(hahahhahaa perasan) ni buat tak jadi sgt.maybe tersilap resepi la..nanti nk try u punye resipi la..cantik dan kemas je kek tu..i loike!!

Diana @ Melley Mey said... Reply

heheheee.... dah remaja x jadi ler plak yer.. heehee... x per2 nnt u try resipi yg kat atas nie.. ramai gak yg x jadi.. sbernarnyer dorg x masak adunan tu bebtl pekat.. tu ler sbb nyer tu xanna

neena said... Reply

wah, cntiknya kek ni, bole le akak cuba nnti, pasti sedap rspi ni. Bole akak publish rspi ni dlm blog akak. Kak dah flw Diana, thank you link akak cni.

Diana @ Melley Mey said... Reply

akak neena...sudah pasti bole... ;) thanx gak kat akak.. nnt akak bole ler try resipi nie kan...

faradaniacouture said... Reply

betul la u..i rase sebb nk cepat kan tu yg tak menjadi..nanti nk try ur recipe la plak...hehehhehee

Diana @ Melley Mey said... Reply

a'aaa.. kalu masa memasak adunan tu kena api yg sederhana tau.. jgn terlalu besar nnt takut plak hangus kan... hehhehee

NOUR said... Reply

nk cuba resepi akak la...mcm sedap...sbb x penah plak susun dia layer2 mcm tu...comel je~

suhaini said... Reply

salam k'diana..just nak sharela kek batik tu lepas layerkan,tekapnya bagi padat x?utk nmpk'n layer tu rapat...

Diana @ Melley Mey said... Reply

nour ~
heheh... terima kasih ;)

suhaini ~
wsalam...semasa melapis tu hendak ler d tekan bagi memadatkan adunan kek tu.. lepas tu baru d lapis dengan biskut marie.. kemudian lapis lagi dengan adunan kek dan tekan bagi ia padat.. buat sehingga habis dgn cara mcm tu yer su...

ayin~weeweet said... Reply

salam kak.nak tanya,kalau saya alter resepi,gula tu kurangkan then milo lebihkan bole x?then tepung tu mmg kena pakai ek hehe

Diana @ Melley Mey said... Reply

wsalam ayin ~weeweet...
ooo bole jer kalau nak kurangkan gulanya tu.. n milo tu akak x perna pula lebihkannya.. tp kalau nak cuba x der salahnya kan.. ;). ermm.. bab tepung tu.. mesti guna sbb perna org dah cuba x guna tepung ngan resipi nie.. hasilnya mmg boleh d makan tapi memang hasilnya kurang memuaskan ler yer.. akak x pasti plak kan... coz akak x nampak n x makan hasilnya tu... ;).. tapi ada baiknya guna tepung ler yer..

Totie@Tomy said... Reply

wah sedapnya biasa kalau masak tak pernah letak nestum..tp ni ada nestum sedapnya ..nak cuba ar..

Paty's Kitchen - Cook with passion. said... Reply

Salam Diana akak baru buat semalam..betul kata Diana kena betul2 sejuk baru cantik potong, Akak ni kesabaran kureng..jadi kureng cantik

mulan said... Reply
This comment has been removed by the author.
mulan said... Reply

suka sangat2 resepi kek batik yg kak masak ni,terima kasih sudi kongsi resepi ni,.;)

Alysa Sofea said... Reply

Hi kak :D
Saye nak tanye kenape adunan saye pekat sangat tapi warna cair..
& macam mane saye nak betulkan ni??

Diana @ Melley Mey said... Reply

@Alysa Sofea

Hi alysa sofea...

Adunan tu pekat sgt mcm mana tu ye? Kena pastikan sukatan tepung tu tepat ye.. N apa kata alysa tgk kat entri tu ( kat link yg akak bg kat bawah tu ) Semuanya akak ada terangkan kat entri tu ye... Terima kasih... Aa2 yg x faham lg nnt bole tanya akak ye... ;)

http://skybluemelleymey.blogspot.com/2011/11/kek-batik-lembik.html