Saturday, July 2, 2011

~ Ikan Tempra Nyonya...

Sheery Dream Cakes | 3:26 PM |

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera… 

Petang ni Diana nak kongsikan resipi Ikan Tempra Nyonya. Jika anda memiliki buku-buku masakan Nyonya, salah satu resipi yang mungkin anda akan jumpa resipi Ikan Tempra. Pelbagai versi yang Diana pernah jumpa. Jadi Diana olah resipi Ikan Tempra tu mengikut bahan dan selera orang di rumah ni. Jom tengok resipi menu yang dah lama licin ni. 

::  Bawang merah dan bawang putih goreng  ::

::  Bahan yang perlu ditumis  ::


IKAN TEMPRA NYONYA

Bahan-Bahan
  • 4 ekor ikan selar atau ikan kembung _ dibersihkan
  • Daun bawang
  • Garam
  • Gula
  • Asam jawa
  • Air secukup kegunaan
  • Minyak
  • Perencah pati ayam / Kiub pati ayam _ Tak bubuh pun tak apa

Bahan-Bahan A ( Digoreng garing )
  • 12 ulas bawang merah _ dihiris
  • 12 ulas bawang putih _ dihiris

Bahan-Bahan B
  • 5 - 8 biji cili padi
  • 3 batang serai _ dititik
  • 2 biji cili merah _ dipotong menyerong

Cara-Cara
  1. Lumurkan ikan bersama garam dan asam jawa. Goreng di dalam minyak yang banyak dan panas sehingga garing. Angkat dan ketepikan.
  2. Tumiskan bahan-bahan B sehingga wangi.
  3. Kemudian masukkan air asam jawa, sedikit air, perencah pati ayam / kiub pati ayam, gula dan garam secukup rasa.
  4. Setelah mendidih bolehlah dimasukkan ikan goreng dan renih selama 5 minit di atas api kecil.
  5. Masukkan 1/2 bahagian bawang merah goreng dan 1/2 bahagian bawang putih goreng. Gaul rata dan tutupkan api.
  6. Semasa menghidang taburkan 1/2 bahagian lagi bawang merah goreng dan 1/2  bahagian bawang putih goreng di atas ikan. Taburkan daun bawang juga.




24 comments:

Gee® said... Reply

Wadduh...enaknya.... laporrr

nuwairani ismail said... Reply

tengok bahan tumis pon dah terbau2 aromanya...

eina said... Reply

emm..makan ngan nasi panas sedap ni kan...

Citarasa Rinduan said... Reply

wow..
nampak menyelerakan.
lagilah bahan tumis tu..
sure baunya wangi

nak sikit

Amie said... Reply

Assalam Diana,
Kak Amie tak boleh terbau bawang goreng tau.... tengah tidur pn boleh terus bangun! Sedapppp..... senang2 nanti nak cuba resepi Diana ni, ringkas tapi nampak menarik...

Diana @ Melley Mey said... Reply

gee ~
nasib dah abis dah akak.. kalau x td bolh gak jemput akak makan sekali kan..;)

nuwairani ismail ~
heehee.. bahan tumis tu yg buat x tahan tu semasa menumis... hiihiii

eina ~
a'aa eina.. kena ngan nasi putih panas nie.. sesuai sgt :)

citarasa rinduan ~
dah abis dah akak... nnt diana masak yg lain yer akak... hehehee

amie ~
wsalam akak..
wah kuat gak aroma bawang goreng tu yer akak.. boleh terbangun gitu lg.. heehe.. Tp bawang goreng mmg sedap kan akak... aromanya tu yg buat x tahan tu...

ady said... Reply

as-salam diana
adoiii...sedapnye ikan tempra tu diana...sungguh menyelerakan...peeeerrggghhh

Diana @ Melley Mey said... Reply

ady ~
wsalam abg ady...
ikan tempra nie kalau d makan ngan nasi putih panas kan abg ady... mmg sedap... ;)

Ida,Japan said... Reply

pernah gak msk ikan buh sume bhn tu..pakai campak2 jer..la ada nama erk masakan ikan ni k'diana
emmm...tgk pun dah tau sedap

quinnie said... Reply

saya pun suka makan ikan masak sempoi2 cam nih....kadang2 suka ikan nye garing...kadang2 suka lembab2...masak embai2 kata org perak...hehehhe

Diana @ Melley Mey said... Reply

ida,japan ~
a'aa ida... kalau mengikut kat buku nyonya tu.. namanya ikan tempra.. hehehee

Diana @ Melley Mey said... Reply

quinnie ~
tu ler kan quinnie... sesekali makan yg simple mcm nie n makan ngan nasi putih panas mmg sedap kan... ooo masak embai2 yer nama d beri kat sana.. hehe...

nOOrsha said... Reply

salam kak..cantik ar pic ikan nih...nmpak menyelerakan!~ yg dlm kuali tu pun cantik je kejadiannyer....sempat lg pgg kamera time bersilat kt dapo kan....klo saye da berketontang ngan anakanda,ngan kuali,ngan periuk...x smpat nak berposing...eheheh

Diana @ Melley Mey said... Reply

wsalam sha...
terima kasih...
heeheee... buat masa skg nie akak senang ckit nak ambil gambar.. sbb irfan pun dah semakin memahami.. cuma time malam tiba jer dia kurang nak bagi akak online.. hehehe

tun_telani said... Reply

sedapnyer..... terliur laa kak.. nmpk bawang goreng tu pun dh terliur. rajin akak wat bawang goreng, tun siap beli yg dh siap kt kedai. hehe.. malas kan tun nii.

Mas said... Reply

perhh...sedappnya tengok ikan tu..
menyelerakan betoi...
terasa macam nak angkat jerk ikan tu sekor....

kzai said... Reply

salam diana..cantik sgh pic ikan dlm mangkuk tu...menyelerakan...mcm terhidang depan mata...resipi lauk pauk diana semuanya npk menyelerakan dan memukau pandangan...nnt blh cuba resipi ikan ni..simple dan npk sedap

Rtp Farra Arisha said... Reply

sesuai disajikan untuk hidangan bersama keluarga kann...enak!!!

ijayuji said... Reply

Salam kakak cantek :-) ikan tenpra? tak pernah dgr pulak nama ikan ni hihihi..kita kalau specis2 ikan ni mmg fail tp kalau tgk muka leh kenal nama jer tak tahu :D rasanyer dah pernah makan kot cuma tak kenal jerr namanyer ikan apa hihihi... Kita geram tgk bwg goreng putih dgn merah tuu, kalau buat sendirik kan kejap jer abis buat makan2 mcm chips tuuu :D

cik cek said... Reply

Salam Diana...

Menu pembukak selera ni....kechur2 dibuatnya....aduhai!

Diana @ Melley Mey said... Reply

tun_telani ~
hehhehe.. x per tun.. sama jer tu tun.. akak kena buat sbb hubby n anak2 akak x nak makan yg d jual kat kedai tu.. tu yg buat tu tun.. hehe

mas ~
heehee.. meh kita makan ramai2 mas.. akak masak yg baru lg yer.. ;)

kzai ~
wsalam akak..
terima kasih akak.. resipi nie simple2 jer kan akak... kalau ikutkan tekat hubby diana dia mmg suka makan ikan nie ngan nasi putih panas.. siap tambah nasi lg.. hehehe :)

rtp farra arisha ~
betul tu arisha akak cayang... ^_^

ijayuji ~
wsalam ika akak cayang...
heeeheee... sama ler ngan akak... akak pun mcm tu... suka makan cam chips gitu .. hihiii.. nie nama resipinya ika cayang.. ikan boleh jer d ganti ngan apa jer ikan.. ;)

cik cek ~
wsalam akak..
a'aa akak... hehhee

CT Delima said... Reply

As'salam diana

kak ct lambat sampai lah, dah habis eh menu in. alahhh..lain kali nak tempah belon awal2 lah senang sikit nak sampai sini..hihi

nampak begitu menyelerakan. kalau tak ada ikan tempra guna ikan yang lain pun boleh jugak kan :D agak2nya ikan apa yang sedap..?

Lelord said... Reply

wah menarik leh cuba ni

Diana @ Melley Mey said... Reply

ct delima ~
alamak.. maaf akak.. baru perasan komen nie akak.. huhuu...
ermm.. rasanya apa2 ikan pun ok gak nie akak.. mengikut citarasa masing2 gitu.. ;)

lelord ~
terima kasih lelord kerana sudi singgah cnie... ;)