Showing posts with label Daging. Show all posts
Showing posts with label Daging. Show all posts

Wednesday, August 2, 2017

~ Resipi Asam Pedas Daging...

Sheery Dream Cakes | 9:34 AM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Resipi asam pedas daging ini milik Che Mat Gebu. Sesiapa yang pernah mencubanya mesti tahu yang resipi ni memang sangat sedap. Diana sudah beberapa kali memasak asam pedas daging menggunakan resipi ni. Semasa rumah terbuka Raya Aidilfitri anak perempuan Diana baru-baru ni pun Diana masak asam pedas daging menggunakan resipi Che Mat Gebu ni. Memang ramai yang kata sedap. Tetamu ketika itu rata-rata suka makan asam pedas daging ni. Ada antara mereka yang bertanyakan resipinya. 

Kepada yang ingin mencubanya bolehlah semak resipinya di bawah ya. Buat Che Mat Gebu, terima kasih di atas kesudian Che Mat berkongsi resipi yang sedap ini. Izinkan Diana kongsikannya di sini pula ya. Terima kasih.


ASAM PEDAS DAGING

Bahan-Bahan
  • 600 gram daging lembu
  • 1 batang serai, diketuk
  • 1 kuntum bunga kantan, dibelah 2
  • 1 genggam daun kesom
  • 1 camca teh lada hitam kisar
  • 2 senduk nasi cili kisar
  • 3/4 camca teh serbuk kunyit
  • 1/2 camca teh pes asam jawa (atau secukup rasa)
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Air secukupnya

Bahan-Bahan Kisar Halus
  • 7 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1/2 inci lengkuas

Cara-Cara
  1. Daging dihiris nipis, cuci dan toskan. Panaskan minyak dalam periuk ( anggaran 1/3 cawan ). Tumis serai dan bahan-bahan kisar halus hingga harum, masukkan serbuk kunyit dan kacau rata. Tambah cili kisar dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Tambah daging dan daun kesom, kacau hingga daging kecut. Tuang air secukupnya, kacau dan biar mendidih. Masak hingga daging empuk ( jika daging masih keras dan kuah kering, tambah air sedikit air panas ). Masukkan pes asam jawa dan bunga kantan. Kacau dan biar mendidih.
  3. Perasakan dengan garam secukup rasa, sedikit gula dan lada hitam kisar. Kacau rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk-lauk lain.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Sunday, June 4, 2017

~ Resipi Nasi Minyak, Daging Kurma & Acar Timun Mentah...

Sheery Dream Cakes | 12:57 PM | | | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Terima kasih kepada semua yang masih sudi berkunjung ke blog Diana ni. Moga semuanya sentiasa di dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya. Hari ni resipi yang ingin dikongsikan ialah resipi Nasi Minyak, Kurma Daging ( ulang tayang ) dan Acar Timun Mentah ( ulang tayang ). 

Untuk resipi Nasi Minyak ni, Diana ambil dari blog Akak Ayu. Terima kasih buat akak Ayu dan tuan punya resipi Nasi Minyak ni. Izinkan Diana panjangkan resipinya di sini ya. Terima kasih. 


NASI MINYAK
:: Sumber Dari ~ Akak Ayu @ Curlybabe's Satisfaction  ( TQ ) 

Bahan-Bahan
  • 5 cawan beras basmathi _ cuci bersih, rendam 30 minit dan toskan
  • 5 cawan air
  • 2 helai daun pandan _ disimpul
  • 5 biji buah pelaga
  • 5 kuntum bunga cengkih
  • 1 cm kayu manis
  • 1 biji bawang besar _ dimayang
  • 2 biji lada hijau _ dibelah 2 tapi jangan sampai putus
  • 1 sudu makan halia kisar
  • 1 sudu makan bawang putih kisar
  • Segenggam daun pudina
  • 5 sudu makan tairu
  • 5 sudu makan susu cair
  • 5 sudu makan minyak ghee atau minyak canola _ ( Ayu guna 3 sudu makan minyak ghee + 2 sudu makan minyak biasa )
  • Garam secukup rasa 
  • Serbuk perasa _ ( Ayu tambah ) Diana gantikan dengan kiub pati ayam
  • Pewarna kuning atau sedikit serbuk kunyit dibancuh dengan sedikit air

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak ghee atau minyak canola di dalam periuk nasi eletrik.
  2. Tumis daun pandan sehingga wangi.
  3. Masukkan buah pelaga, bunga cengkih dan kayu manis. Tumis sehingga meletup-letup.
  4. Masukkan bawang, lada hijau dan tumislah sehingga bawang layu.
  5. Masukkan halia, bawang putih kisar serta daun pudina dan tumis lagi sehingga naik aromanya.
  6. Tuangkan tairu dan masak selama 5 minit. 
  7. Tuangkan air, susu dan taburkan garam serta sedikit perisa / kiub ayam. Masaklah sehingga mendidih.
  8. Kemudian, bolehlah dimasukkan beras yang telah ditos. Kacau rata dan masaklah seperti biasa.
  9. Apabila nasi sudah masak, renjiskan di atasnya dengan pewarna kuning atau air kunyit dan perlahan-lahan kacau dengan garpu.

:: Panduan ~
  • Jika menggunakan beras basmathi, hendaklah dicuci bersih dan direndam selama 10-30 minit untuk mendapatkan nasi yang kembang dan lembut. Jika berasnya telah direndam terlebih dahulu, air yang digunakan haruslah mengikut paras beras. Jika berasnya tidak direndam, lebihkan sukatan airnya.
  • Nota Ayu ~ Ayu gunakan 6 1/2 cawan beras basmathi, direndam 30 minit tetapi tetap lebihkan sukatan airnya sedikit. Ayu guna 7 1/2 cawan air.

Nasi Minyak di atas serasi di makan bersama acar timun mentah. Alhamdulillah. Untuk resipi Acar Mentah ni, anda boleh klik DI SINI dan DI SINI untuk tengok entri yang lepas ya.


ACAR TIMUN MENTAH

Bahan-Bahan
  • 250 gm timun yang telah dihiris nipis
  • 1 tin nenas kiub 
  • 1/2 biji cili merah _ dihiris halus
  • 1/4 biji bawang besar _ dihiris halus
  • 1 biji bawang merah _ dihiris halus
  • 2 tbsp air nenas dalam tin
  • 2 tbsp cuka
  • 2 biji cili padi _ dicincang
  • Air gula secukupnya
  • Garam secukup rasa

Cara-Cara
  1. Masukkan kesemua bahan ke dalam mangkuk besar. Gaulkan sehingga rata.
  2. Hidang.

** Diana suka simpan acar timun mentah ini di dalam peti sejuk terlebih dahulu sebelum dihidang. 


Nasi minyak di atas Diana gabungkan juga bersama kurma daging. Resipi ni merupakan resipi ulang tayang. Dulu Diana juga pernah kongsikan di sini. Untuk tengok entri yang lepas, anda boleh klik DI SINI.

KURMA DAGING  

Bahan-Bahan
  • 1 kg daging _ dipotong kecil-kecil
  • 70 gm rempah kurma Adabi ( boleh dikurangkan mengikut citarasa masing-masing )
  • 2 biji cili merah _ dibelah dan buang bijinya
  • 2 biji bawang besar _ dibelah 4 
  • 2 inci kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 70 gm kerisik
  • 2 tbsp gula
  • 2 tbsp susu pekat
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit air panas
  • 200 ml santan pekat
  • Sedikit air asam jawa
  • Air secukupnya
  • Minyak untuk menumis

Bahan-Bahan Dikisar Halus
  • 2 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 6 ulas bawang merah
  • 5 ulas bawang putih
  • 2 batang serai


Cara-Cara
  1. Campurkan gula, rempah kurma dan air panas. Gaul rata. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak, tumis bahan kisar sehingga terbit aromanya. 
  3. Masukkan campuran rempah kurma tadi. Tumis sehingga pecah minyak.
  4. Kemudian masukkan daging dan gaul rata. Tutup penutup periuk dan masak sehingga daging masak.
  5. Setelah itu, bolehlah dimasukkan santan pekat dan air secukupnya mengikut citarasa masing-masing.
  6. Tambahkan air asam jawa, susu pekat dan garam secukup rasa.
  7. Masukkan kerisik. Gaul dan masukkan pula bawang besar dan cili merah. Masak seketika.
  8. Angkat dan hidang.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, May 23, 2017

~ Resipi Sandwich Sosej & Corned Beef...

Sheery Dream Cakes | 12:36 PM | | 2 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Corned Beef goreng bawang besar sememangnya kegemaran anak-anak Diana. Bukan sahaja mereka, malahan adik beradik Diana pun suka makan corned beef goreng bawang besar. Resipinya mudah sahaja untuk disediakan dan sesuai dimasak ketika kita sedang sibuk. 

Kelmarin Diana masak corned beef bawang besar dan makan bersama sosej goreng dan roti. Jadilah ia roti sosej dan corned beef ATAU sandwich sosej dan corned beef. Anda nak beri nama lain untuk menu ni terpulanglah ya. Hehehhe... Diana masih juga senang dengan panggilan sandwich atau roti seperti di atas.

Baiklah, jom kita semak resipiuntuk entri hari ini.



SANDWICH SOSEJ & CORNED BEEF

Bahan-Bahan Untuk Corned Beef Goreng Bawang Besar
  • 1 tin corned beef jenama Imperial
  • 2 biji bawang merah _ dihiris
  • 1 biji bawang besar _ dipotong dadu kecil
  • 1 biji telur _ ( Optional )
  • Sedikit serbuk cili
  • Gula secukup rasa
  • Minyak untuk menumis

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang besar hingga layu.
  2. Masukkan serbuk cili dan gula. Gaul dan masak sehingga keperangan.
  3. Kemudian masukkan corned beef dan gaul rata. Masak hingga bahan-bahan mesra dan sedikit garing. 
  4. Jika anda ingin menambah telur, ketepikan sedikit corned beef ( bagi mengelakkan corned beef bercampur dengan telur ) dan masukkan telur. Setelah telur kelihatan sedikit kering, bolehlah digaul bersama corned beef.
  5. Sesuaikan rasa dan tutupkan api.
  6. Hidang bersama nasi putih panas atau bersama roti.

Bahan-Bahan Lain
  • 3 keping roti panjang  ( roti hotdog ) _ dibelah tapi jangan sampai putus
  • 3 batang sosej goreng _ ( Resipinya rujuk DI SINI )
  • Caramelized Onions
  • Mayonis
  • Sos cili

Cara-Cara
  1. Isikan roti dengan corned beef goreng bawang besar dan letakkan sosej goreng serta caramelized onions di atasnya.
  2. Paipkan mayonis dan sos cili.
  3. Hidang.


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Wednesday, March 15, 2017

~ Resipi Kari Daging Ubi Keledek...

Sheery Dream Cakes | 9:06 AM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Kari daging ubi keledek ni merupakan menu lunch Diana kelmarin. Sebenarnya kelmarin teringin hendak makan dalca daging. Tapi banyak juga bahan yang tidak cukup untuk memasak dalca daging. Masak lah kari daging ubi keledek ni saja. Alhamdulillah.. Asalkan dapat makan lauk kari bercampur ubi keledek, Diana dah puas hati lah tu.. Bersyukur sangat..

Baiklah.. Apa kata kita semak resipi untuk hari ini.


KARI DAGING UBI KELEDEK

Bahan-Bahan
  • 1 kg daging lembu _ dipotong ikut suka, dicuci dan toskan
  • 360 gm ubi keledek _ dikupas kulitnya dan dipotong ikut suka
  • 3 biji tomato bersaiz kecil _ dipotong dadu kecil
  • 1 biji bawang besar _ dihiris nipis
  • 2 batang serai _ dititik
  • 1 tsp perencah pati ayam Tumix ( optional )
  • 1 keping asam gelugur
  • Kulit kayu manis
  • Buah pelaga
  • Bunga lawang
  • Santan secukup kegunaan
  • Air secukupnya
  • Garam
  • Gula
  • Minyak untuk menumis

Bahan-Bahan Rempah ( Dicampurkan menjadi pes )
  • 60 gm serbuk kari daging Baba's
  • 1 tbsp garam masala
  • 1 tsp serbuk cili
  • 1 tsp serbuk jintan manis
  • Sedikit air 

Bahan-Bahan Dikisar Halus
  • 6 biji bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 2 inci kunyit hidup
  • 1 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 40 gm udang kering _ direndam dalam air panas hingga lembut, toskan dan bersihkan 

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak di dalam kuali atau periuk. Masukkan bawang besar dan tumis sehingga wangi.
  2. Masukkan kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan tumis seketika. 
  3. Masukkan tomato dan serai. Goreng sehingga garing.
  4. Masukkan bahan-bahan kisar dan tumis sehingga garing.
  5. Kemudian masukkan bahan-bahan rempah dan tumis sehingga kari garing dan pecah minyak.
  6. Masukkan daging dan gaul rata. Masak selama 5 minit. Kemudian masukkan air secukupnya. Teruskan memasak sambil dikacau selalu sehingga daging masak.
  7. Masukkan ubi keledek dan kacau rata.
  8. Setelah ubi keledek masak, bolehlah dimasukkan santan, asam gelugur, garam, gula dan perencah pati ayam jika suka. Gaul rata dan biarkan ianya mendidih.
  9. Tutupkan api dan hidang.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, March 3, 2017

~ Resipi Daging Goreng Rangup | Daging Mentega Ranggup...

Sheery Dream Cakes | 7:51 AM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Hari ini hari entri tertangguh. Daging Goreng Rangup ini salah satu darinya. Ada lagi beberapa resipi yang menunggu giliran untuk di buat entri. Entah bila nak habis buat entri tu.. Asyik tangguh sahaja. In Shaa Allah.. Jika ada kesempatan dan sedikit masa nanti Diana akan buat entrinya ya.

Dulu Diana pernah kongsikan resipi Ayam Mentega Rangup di blog ini. Hari ini Diana kongsikan pula resipi Daging Mentega Rangup ya. Untuk resipi daging goreng rangup ini pun pernah Diana kongsikannya di entri Daging Bercili Rangup.

Tapi untuk memudahkan, Diana kongsikannya sekali lagi di entri ini. Apa kata kita semak dulu resipi Daging Goreng Rangup.


:: Entri lepas ~  Daging Bercili Rangup 

DAGING GORENG RANGUP

Bahan-Bahan
  • 500 gm daging batang pinang _ dipotong nipis mengikut citarasa masing-masing
  • 1/2 tsp minyak bijan
  • 1/2 tsp perencah pati ayam Tumix
  • 1 biji telur
  • Secubit soda bikarbonat
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit gula
  • Minyak untuk menggoreng

Bahan-Bahan A ( Digaul rata )
  • 2 cawan tepung jagung
  • 2 tsp lada berperisa Aji Shio
  • 2 tsp lada hitam berperisa Aji Shio
  • Garam

Cara-Cara
  1. Daging diketuk sedikit dengan menggunakan belakang pisau atau menggunakan penukul daging ( ketuk manja sahaja ya ).
  2. Kemudian campurkan daging bersama minyak bijan, perencah pati ayam, telur, soda bikarbonat, garam dan gula secukup rasa. Gaul rata. Perap selama 1 jam atau lebih.
  3. Panaskan minyak di dalam kuali. 
  4. Saluti daging dengan tepung ( bahan-bahan A ), kemudian goreng daging hingga masak kekuningan. Angkat dan toskan minyaknya.
  5. Hidang bersama sos cili atau sedap juga di masak mentega ( untuk daging mentega, boleh rujuk resipinya di bawah ).


:: Entri lepas ~ Ayam Mentega Rangup 
DAGING MENTEGA RANGUP

Bahan-Bahan
  • Daging Goreng Rangup ( resipi rujuk di atas )
  • 2 tangkai daun kari _ dihiris
  • 4 biji cili padi _ dicincang ( boleh ditambah jika suka pedas )
  • 80 gm mentega ( boleh ditambah jika hendak kuahnya bersalut banyak kat daging tu ya )
  • 1/2 biji bawang besar _ dicincang
  • Sedikit gula

Cara-Cara
  1. Cairkan mentega dan masukkan bawang besar, daun kari dan cili padi. Tumis sehingga naik baunya.
  2. Kemudian masukkan daging goreng rangup dan gula. Gaul sebati.
  3. Angkat dan hidang. 



    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    Thursday, February 9, 2017

    ~ Resipi Rendang Daging Klasik...

    Sheery Dream Cakes | 12:24 PM | Be the first to comment!
    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

    Fenomena cuaca sejuk di Sabah yang disebabkan oleh tiupan angin sejuk yang datang dari Siberia merentasi negara rantau Asia Tenggara termasuk Sabah ini akan dapat dirasai sehingga bulan Mac ini. Beberapa hari ini cuaca sejuk juga dapat kami rasakan di W.P.Labuan. Hari ini cuaca sememangnya sejuk. Sejak awal pagi tadi hingga ke tengahari ini, Diana langsung tidak on kipas atau aircond. Pijak lantai pun terasa sejuknya. 

    Sejuk-sejuk begini sememangnya perut cepat berbunyi. Melayan perut yang semakin rancak berkeroncang, apa kata kita masuk ke dapur dan nikmati rendang daging bersama pulut kuning. Sedap sangat!

    Resipi dari Dapur Tanpa Sempadan ini sememangnya sedap. Terima kasih buat Che Mat Gebu kerana sudi berkongsi resipi rendang daging klasik ini. Izinkan Diana kongsikannya di sini pula ya. Terima kasih...



    RENDANG DAGING KLASIK

    Bahan-Bahan
    • 2 kg daging lembu pejal, dipotong kiub, cuci dan toskan
    • 2 kuntum bunga kunyit, hiris halus'
    • 2 helai daun kunyit, hiris halus
    • 5 helai daun limau purut
    • 2 liter santan ( dari 3 biji kelapa )
    • Air panas secukupnya
    • 5 camca besar penuh kerisik
    • 4 camca besar rempah kari daging Baba's
    • 1 senduk nasi cili kisar
    • 3 keping asam gelugor
    • 2 camca besar hirisan gula melaka
    • Garam secukup rasa

    Bahan-Bahan Kisar Halus
    • 2 biji bawang besar, saiz sederhana
    • 18 biji bawang merah
    • 7 ulas bawang putih
    • 10 biji buah keras
    • 1/2 inci belacan
    • 2 inci kunyit hidup
    • 30 biji cili padi
    • 12 batang serai, hiris halus

    Bahan Tumis
    • 1 batang kayu manis
    • 2 kuntum bunga lawang
    • 8 kuntum bunga cengkih
    • 4 biji buah pelaga
    • 5 biji bawang merah, hiris halus
    • 2 ulas bawang putih, hiris halus

    Cara Membuatnya
    1. Satukan bahan kisar halus bersama rempah kari, kacau rata hingga sebati. Ketepikan. Panaskan minyak dalam kuali, masukkan bahan2 tumis dan tumis hingga harum, tambah cili kisar dan tumis hingga cili garing. Masukan rempah kari + bahan kisar halus tadi dan masak hingga terbit minyak dan rempah garing, guna api sederhana dan kacau selalu.
    2. Masukkan daging dan kacau rata. Masak hingga daging kecut. Tuang santan, kacau dan biar mendidih hingga pekat. Masukkan garam ( sedikit dahulu ), kerisik,  asam gelugor dan daun limau purut. Kacau rata dan terus memasak hingga sedikit kering. Kalau masa ini daging masih agak keras, tuang sedikit air panas dan sambung masak, guna api kecil.
    3. Masukkan gula melaka dan sedikit lagi garam. Kacau rata dan masak hingga rendang kering tapi masih lembap. Masuk hirisan bunga dan daun kunyit, gaul rata dan masak lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama ketupat, lemang, nasi dan sebagainya.

    CATATAN MAT GEBU :- 
    Jangan letak garam banyak2, dikhuatiri daging akan lambat empuk dan rendang anda akan jadi masin bila ia kering nanti. Satu lagi tips yang mat selalu buat, untuk memastikan rendang anda tahan lama, bekas yang anda guna untuk menyimpan rendang harus kering, bersih dan jika menggunakan periuk, panaskan sekejap periuk tadi, kemudian masukkan rendang. JANGAN tutup rapat periuk berisi rendang panas, biarkan ia renggang sedikit, ini untuk mengelakkan wap air yang terkumpul akan masuk kembali dalam rendang anda dan menyebabkan ia cepat basi. Senduk yang anda guna pun harus kering dan bersih...ok tu saja, sekian terima kasih.





    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    Tuesday, December 1, 2015

    ~ Stir-Fried Beef Claypot Rice Recipe...

    Sheery Dream Cakes | 7:55 AM | Be the first to comment!

    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

    Apa kata, pagi ini terus sahaja kita semak resipi untuk entri kali ini... Tidak boleh banyak coretan sebab hari ini terlalu la sibuknya... Banyak benda hendak diuruskan... In Sha Allah.. Minggu depan bersiaran semula ya.. Jom semak resipinya...


    STIR-FRIED BEEF CLAYPOT RICE
      
    Bahan-Bahan
    • 600 gm daging batang pinang _ dihiris nipis
    • 6 keping cendawan shitake kering _ direndam didalam air panas, dipotong, cuci dan toskan
    • 2 tangkai daun bawang _ dipotong panjang 
    • 1 tangkai cili merah _ buangkan bijinya dan cincang

    Bahan-Bahan A
    • 6 ulas bawang putih _ dicincang
    • 3 inci halia _ dihiris nipis
    • 3 tbsp sos tiram
    • 6 tbsp sos cili
    • Sedikit gula
    • Garam secukup rasa
    • Air secukup kegunaan
    • Minyak masak

    Bahan-Bahan Perap
    • 1 tbsp kicap soya pekat manis Cap Ayam _ Sukatannya bergantung kepada jenama kicap yang digunakan
    • 1 tsp minyak bijan 
    • 1 biji telur 
    • 1 tbsp tepung jagung
    • Secubit baking soda 
    • Garam
    • Gula 

    Cara-Cara
    1. Masukkan hirisan daging ke dalam mangkuk yang sesuai bersama bahan-bahan perap. Kacau rata dan perap selama 30 minit.
    2. Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng seketika daging yang diperap tadi. Angkat dan toskan. Ketepikan.
    3. Di dalam kuali / periuk yang lain, panaskan sedikit minyak dan tumiskan bawang putih dan halia. Tumis hingga wangi.
    4. Kemudian tambahkan bahan-bahan A, cendawan shitake dan daging yang digoreng tadi. Kacau rata.
    5. Masukkan daun bawang dan cili merah cincang. Kacau rata.
    6. Tutupkan api dan hidang ketika ianya masih panas bersama nasi. 

    ** NOTE ~ Jika ingin gandingkan bersama Claypot Rice, boleh rujuk caranya di ENTRI INI 




    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    Monday, November 16, 2015

    ~ Resipi Daging Gulai Kawah...

    Sheery Dream Cakes | 8:56 AM | Be the first to comment!

    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

    Alhamdulillah.. Hari ini dapat lagi bersiaran bersama resipi Daging Gulai Kawah resipi Chef Hanieliza.. Sedapnya daging gulai kawah ni.. Terima kasih kepada Chef Hanieliza di atas resipinya.. Izinkan Diana kongsikannya di sini ya.. 






    :: Resipi Oleh ~ Chef Hanieliza _1 Hari 1 Resipi  ( TQ ) 

    DAGING GULAI KAWAH

      
    Bahan A
    • 500 gm daging lembu
    • 2 sudu makan kerisik
    • 2 cawan santan pekat
    • 2 sudu makan gula merah atau gula perang
    • 2 keping asam gelugur
    • 1 sudu makan rempah kari daging
    • Minyak masak
    • Garam secukup rasa
    • Air secukupnya
    Bahan B ( Dikisar )
    • 20 tangkai cili kering
    • 1 sudu teh jintan manis
    • 1 sudu teh jintan putih
    • 7 biji bawang merah
    • 1 labu bawang besar
    • 3 ulas bawang putih
    • 1 1/2 inci halia
    • 1 inci lengkuas
    Bahan Tumis
    • 1 inci kulit kayu manis
    • 3 kuntum bunga cengkih
    • 2 kuntum bunga lawang
    • 3 biji buah pelaga

    Cara-Cara
    1. Daging dipotong kecil. Kemudian basuh dan toskan.
    2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehingga wangi.
    3. Masukkan bahan yang dikisar bersama rempah kari daging. Masakkan sehingga wangi dan pecah minyak.
    4. Masukkan daging dan kacau rata. Kemudian masukkan sedikit air dan kacau rata.
    5. Apabila sudah pecah minyak, masukkan santan pekat, kerisik, asam gelugur, garam dan gula merah.
    6. Masak sehingga mendidih dan pekat. kacau sekali-sekala.
    7. Tutupkan api dan hidangkan.





    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>